אם ההיסטוריה לימדה אותנו משהו, שינויי טכנולוגיה יהיו בעלי חשיבות רבה.
במאמר זה, אפרט כיצד התפתח האינטרנט, לאן פנינו מועדות ומדוע זה חשוב.
חשבו כיצד האינטרנט משפיע על חייכם ביומיום. חשבו כיצד החברה השתנתה כתוצאה מהאינטרנט. פלטפורמות מדיה חברתית. אפליקציות סלולריות. ועכשיו, האינטרנט עובר עוד שינוי פרדיגמה בזמן שאנחנו מדברים.
מעבר מהיר
האבולוציה של הרשת
הרשת התפתחה רבות במהלך השנים, והיישומים שלה כיום כמעט בלתי ניתנים לזיהוי מימיה הראשונים. התפתחות האינטרנט מחולקת לרוב לשלושה שלבים נפרדים: ווב 1, ווב 2 ו-ווב 3.
מה זה Web 1.0?
ווב 1 היה האיטרציה הראשונה של האינטרנט. רוב המשתתפים היו צרכני תוכן, והיוצרים היו בדרך כלל מפתחים שבונים אתרים שהכילו מידע שהוגש בעיקר בפורמט טקסט או תמונה. אורך החיים של Web 1.0 נמשך בערך מ-1991 עד 2004.
Web 1.0 כלל אתרים המגישים תוכן סטטי במקום HTML דינמי. נתונים ותכנים הוגשו ממערכת קבצים סטטית ולא ממסד נתונים, ולאתרים לא הייתה אינטראקטיביות רבה בכלל.
אפשר לחשוב על Web 1.0 בתור אינטרנט לקריאה בלבד.
מה זה Web 2.0?
רובנו חווים את האינטרנט בצורתו הנוכחית, המכונה בדרך כלל web2. אפשר לחשוב על web2 כרשת האינטראקטיבית והחברתית.
בעולם web2, לא צריך להיות מתכנת כדי להשתתף בתהליך היצירה. אפליקציות רבות בנויות בצורה המאפשרת בקלות לכל אחד להיות יוצר.
אם אתם מעוניינים ליצור מחשבה ולשתף אותה עם העולם, אתם יכולים לעשות זאת. אם אתם רוצים להעלות סרטון ולאפשר למיליוני אנשים לראות אותו, ליצור איתו אינטראקציה ולהגיב עליו, אתם יכולים לעשות את זה גם.
Web2 הוא פשוט, באמת, ובגלל הפשטות שלו יותר ויותר אנשים ברחבי העולם הופכים ליוצרים.
הרשת במתכונתה הנוכחית היא באמת נהדרת במובנים רבים, אבל יש כמה תחומים שבהם אנחנו יכולים להשתפר.
Web 2.0 מונטיזציה ואבטחה
בעולם web2, לאפליקציות פופולריות רבות יש אותו תהליך התפתחות. חשבו על כמה מהאפליקציות בהן אתם משתמשים על בסיס יומי, וכיצד הדוגמאות הבאות עשויות לחול עליהן.
מונטיזציה של אפליקציות
תארו לעצמכם את הימים הראשונים של אפליקציות פופולריות כמו אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין או יוטיוב ועד כמה הם שונים היום. התהליך בדרך כלל מתנהל כך:
- החברה משיקה אפליקציה.
- האפליקציה משלבת כמה שיותר משתמשים.
- החברה מפיקה רווחים מהמשתמשים שלה.
כאשר מתכנת או חברה משיקים אפליקציה פופולרית, חווית המשתמש היא לרוב נוחה וממשיכה לזכות בפופולריות. זו הסיבה להשגת הרבה משתמשים במהירות.
בתחילה, חברות תוכנה רבות אינן דואגות למונטיזציה. הם מתמקדים אך ורק בצמיחה ובהבאת משתמשים חדשים – אבל בסופו של דבר הם צריכים להתחיל להרוויח.
החברות צריכות לשקול לגייס משקיעים חיצוניים. לעתים קרובות המגבלות של גיוס הון משפיע לרעה על מחזור החיים של החברה, ובסופו של דבר על חווית המשתמש.
אם חברה הבונה אפליקציה, מגייסת כסף מקרן הון סיכון, המשקיעים שלה מצפים לרוב להחזר על ההשקעה בסדר גודל של עשרות או מאות אחוזים יותר ממה שהם שילמו.
זה אומר שבמקום ללכת על מודל בר-קיימא של צמיחה, שהם יכולים לקיים בצורה קצת אורגנית, החברה הולכת לרוב לשני מסלולים: פרסומות או מכירת נתונים אישיים.
עבור חברות web2 רבות כמו גוגל, פייסבוק, טוויטר ואחרות, יותר נתונים מובילים ליותר פרסומות מותאמות אישית. זה מוביל ליותר קליקים ובסופו של דבר ליותר הכנסות ממודעות. הניצול והריכוז של נתוני המשתמשים הם הליבה לאופן שבו הרשת כפי שאנו מכירים ומשתמשים בה כיום מתפקדת.
בטיחות ופרטיות
יישומי Web2 חווים שוב ושוב פרצות וגניבת נתונים. ישנם אפילו אתרים מיוחדים שמפרסמים האופן תדיר אילו פריצות קרו ואפשר לראות שם אם הנתונים שלך נגנבו.
ב-web2, אין לנו שליטה על הנתונים או על האופן שבו הם מאוחסנים. למעשה, חברות עוקבות ושומרות נתוני משתמשים ללא הסכמתם. כל הנתונים הללו נמצאים בבעלות ובשליטה של החברות האחראיות על הפלטפורמות הללו.
משתמשים שחיים במדינות שבהן הם צריכים לדאוג מהשלכות שליליות של חופש הביטוי נמצאים גם הם בסיכון.
ממשלות לרוב יסגרו שרתים או יחלטו חשבונות בנק אם הם מאמינים שאדם מביע דעה הנוגדת את הדעה שלהם. עם שרתים מרכזיים, קל לממשלות להתערב, לשלוט או לסגור יישומים כראות עיניהם.
מכיוון שהבנקים הם גם דיגיטליים ותחת שליטה ריכוזית, ממשלות מתערבות בכספים אישיים לעיתים קרובות.
הם יכולים לסגור את הגישה לחשבונות בנק או להגביל את הגישה לכספים בתקופות של תנודתיות, אינפלציה קיצונית או אי שקט פוליטי אחר.
Web3 שואפת לפתור רבים מהחסרונות הללו על ידי חשיבה מחודשת ומהותית על האופן שבו אנו מעצבים ומקיימים אינטראקציה עם אפליקציות.
מה זה Web 3.0?
ישנם כמה הבדלים מהותיים בין web2 ו-web3, אבל ביזור הוא בליבתו.
ווב 3 משפר את האינטרנט ומשנה אותו מכפי שאנו מכירים אותו היום.
web3 הוא:
- ניתן לאימות.
- אמין.
- ללא רשות ריכוזית.
- מבוזר וחזק.
- בעל תשלומים מובנים.
ב-web3, מפתחים בדרך כלל לא בונים ופורסים אפליקציות על שרת בודד או המאחסנים את הנתונים שלהם במסד נתונים בודד.
במקום זאת, יישומי web3 פועלים על בלוקצ’יין, רשתות מבוזרות של צמתים (שרתים) רבים, או שילוב של השניים שיוצר פרוטוקול קריפטו-כלכלי. אפליקציות אלה מכונות לעתים קרובות כ-dapps (אפליקציות מבוזרות). המונח הזה משמש לעתים קרובות בתחום web3.
כדי להשיג רשת מבוזרת יציבה ומאובטחת, משתתפי הרשת (מפתחים) מקבלים תמריצים ומתחרים על יצירת שירותים איכותיים לכל המשתמשים בשירות.
כשתשמעו על web3, תבחינו שמטבעות קריפטוגרפיים הם לרוב חלק מהשיחה. הסיבה לכך היא שמטבעות קריפטוגרפיים ממלאים תפקיד גדול ברבים מהפרוטוקולים הללו. הם מספקים תמריץ כספי (אסימונים) לכל מי שרוצה להשתתף ביצירה, בניהול, בתרומה או בשיפור של אחד מהפרויקטים עצמם.
צורת תשלומי העתיד
מטבעות דיגיטליים מציגים גם אפשרויות תשלום ללא גורם מתווך. חברות כמו Stripe ו-Paypal הרוויחו מיליארדי דולרים בהפעלת תשלומים אלקטרוניים.
מערכות אלו מורכבות ועדיין אינן מאפשרות יכולת פעולה בינלאומית אמיתית בין המשתתפים. הם גם דורשות למסור מידע אישי רגיש ונתונים אישיים כדי להשתמש בהם.
ארנקי קריפטו כמו MetaMask מאפשרים לך לבצע תשלומים ועסקאות בינלאומיות קלות, אנונימיות ומאובטחות באפליקציות web3.
רשתות כמו סולנה מציעות ביצוע עסקאות בשניות ועלויות עסקה של פחות מכמה אגורות. כמו כן, בניגוד למערכת הפיננסית הנוכחית, המשתמשים לא צריכים לעבור את השלבים הרבים המסורתיים מלאי החיכוך כדי ליצור אינטראקציה עם הרשת ולהשתתף ברשת. כל מה שהם צריכים לעשות זה להוריד והתקין ארנק, ולהתחיל לשלוח ולקבל תשלומים ללא דרישות מינימום.
דרך חדשה לבנות חברות
מטבעות דיגיטליים מביאים גם רעיון חברות משותפות מרובות משתמשים.
קחו, למשל, את המצב הנוכחי של בניית חברת תוכנה. מישהו מעלה רעיון, אבל בשביל לבנות אותו, הוא צריך כסף כדי לפרנס את עצמו ביום-יום.
כדי להשיג את הכסף, חברות קטנות, מגייסות קרנות הון סיכון ומחלקות אחוז מהחברה. השקעה גורמת מיד למצב של תמריצים לא מתאימים בטווח הארוך, המצב הזה לא יתאים היטב לבניית חווית המשתמש הטובה ביותר.
כמו כן, אם החברה אכן תצליח אי פעם, ייקח הרבה מאוד זמן עד שכל אחד מהמעורבים יממש את השקעתו, ולרוב יוביל לשנים של עבודה ללא החזר אמיתי על ההשקעה.
תארו לעצמכם, במקום זאת, שיוכרז על פרויקט חדש ומרגש שפותר בעיה אמיתית. כל אחד יכול להשתתף בבנייתו או להשקיע בו מהיום הראשון. החברה מכריזה על שחרור של מספר x מטבעות, וחלוקה של 10% למתכנתים הראשונים, ועוד 10% כהנפקה ראשונית, ושאר המטבעות לתשלום עתידי לתורמים של הפרויקט ומימון הפרויקט.
בעלי עניין יכולים להשתמש במטבעות הדיגיטליים שלהם כדי להצביע על שינויים בפרויקט, והאנשים שעזרו לבנות את הפרויקט יכולים למכור חלק מהאחזקות שלהם כדי להרוויח כסף לאחר שהמטבעות שוחררו.
אנשים שמאמינים בפרויקט יכולים לקנות להחזיק בבעלות ואנשים שחושבים שהפרויקט בכיוון הלא נכון יכולים לאותת על כך על ידי מכירת חלקם.
מכיוון שנתוני הבלוקצ’יין פומביים ופתוחים לחלוטין, לרוכשים יש שקיפות מלאה לגבי מה שקורה. זאת בניגוד לרכישת אחוזים בעסקים פרטיים או ריכוזיים שבהם דברים רבים מוצנעים וסודיים.
ווב 3 – זה כבר קורה
דוגמה אחת היא האפליקציה Radicle (חלופה לפלטפורמת GitHub מבוזרת) המאפשרת לבעלי עניין להשתתף בניהול הפרויקט שלהם. Gitcoin הוא אחר שמאפשר למפתחים לקבל תשלום במטבעות קריפטוגרפיים עבור עבודה בעיות קוד פתוח. Yearn מאפשרת לבעלי עניין להשתתף בקבלת החלטות ובהצבעה על הצעות. Uniswap, SuperRare, The Graph, Audius ואינספור פרוטוקולים ופרויקטים אחרים הנפיקו אסימונים כדרך לאפשר בעלות, השתתפות וממשל.
ארגוני DAO (Decentralized Autonomous Organizations), המציעים דרך חלופית לבנות את מה שחשבנו עליו באופן מסורתי כחברה, צוברים תאוצה ומגייסים השקעות עצומות הן ממפתחים מסורתיים והן מחברות הון סיכון.
סוגים אלה של ארגונים משנים את רעיון המבנה הארגוני, ומציעים בעלות אמיתית, נזילה ושוויונית לחלקים גדולים יותר של מחזיקי עניין.
לדוגמה, Friends with Benefits היא DAO של בונים ואמנים של web3, היא בת כשנה, בעלת שווי שוק של כ-125 מיליון דולר נכון לכתיבת שורות אלה, ולאחרונה גייסה בסבב השקעה 10 מיליון דולר מ-a16z.
DAOs זה נושא לבלוג בפני עצמם, אבל לעת עתה אני רק אגיד שאני חושב שהם העתיד עולם החברות (ומשנה את כל מה שחשבנו עליו).
איך עובדות זהויות ב-Web3
זהות אישית בווב 3 עובדת בצורה שונה בהרבה ממה שאנחנו רגילים היום. רוב הזמן באפליקציות web3, זהויות יהיו קשורות לכתובת הארנק של המשתמש המקיים אינטראקציה עם האפליקציה.
בניגוד לשיטות אימות web2 כמו דואר אלקטרוני + סיסמה (שכמעט תמיד דורשים מהמשתמשים למסור מידע רגיש ואישי), כתובות הארנק הן אנונימיות לחלוטין אלא אם המשתמש מחליט לקשור את זהותו בפומבי.
אם המשתמש בוחר להשתמש באותו ארנק ב-Dapps מרובים, הזהות שלו ניתנת להעברה בין אפליקציות, מה שמאפשר לו לבנות את המוניטין שלו לאורך זמן.
פרוטוקולים וכלים כמו Ceramic ו-IDX כבר מאפשרים למפתחים לבנות זהות עצמית באפליקציות שלהם כדי להחליף את שכבות האימות והזהות המסורתיות. לקרן Ethereum יש גם RFP שעובד להגדרת מפרט עבור “היכנס עם Ethereum” שיעזור לספק דרך יעילה ומתועדת יותר לעשות זאת בעתיד. זהו גם שרשור טוב שמתאר כמה מהדרכים שבהן זה ישפר את זרימות האימות המסורתיות.
לסיכום
נראה שאנחנו בפתחו של עידן חדש. בבלוג ציינתי את כל היתרונות שמספק המעבר לווב 3.
אני מממליץ לכם תחילה לפתוח ארנק מטא מאסק ולנסות לגעת בידיים בטכנולוגיה החדשה.
תוכלו לצפות בערוץ היוטיוב של מאקרוביט ולראות מדריכים מעשיים איך להשתמש באפליקציות במרחב ווב 3.